Testar...

Jag håller på att prova en ny blogg men jag vet inte om jag fixar den.... jag tycker om när de går fort och lätt att fixa ett inlägg mm de ska inte vara krångligt. Men man kanske lär sig.
Så jag får väl göra dubbelt ;) 
 Min nya blogg
http://pinknanc.blogspot.com/

Sovmorgon

Jag fick en rejäl sovmorgon då mannen gick ut med hundarna och sen bakade goda GI scones som jag kunnde vakna upp till. De e kärlek de smileys smileys



Han gjorde halva satsen och de blev ca 5-6st "tekakorstorlek"

GI-scones
4 ½ dl fullkorns dinkelmjöl
2 dl fullkorns havregryn
½ dl krossade linfrön
10 st finhackade, torkade aprikoser
1 tsk salt
1 msk bakpulver
¾ dl ”flytande smör” (Arlas smör & rapsolja) eller 75 gr fast matfett
2 ½ dl naturell yoghurt

Blanda de torra ingredienserna i en bunke och häll i fettet (eller skiva i om det är i fast form)
Nyp till smulor med fingrarna. Blanda ner yoghurten och platta ut degen (på mjölat bakbord med mjölade händer, det blir rätt kladdigt) till en platta c:a 1 ½ cm tjock. Ta med utstickare eller ett glas ut små runda scones på ung 6 cm i diameter. Knåda ihop degresterna och gör om proceduren tills degen är slut, jag fick ut 14 st scones. Lägg på plåt med bakplåtspapper, nagga med en gaffel och grädda i 250 gr ung. 10 minuter.
Till det här åt vi en god lagrad ost + rårörda hallon ( jag körde frysta, tinade hallon i matberedaren, med degkrokarna, tillsammans med lite sötningsmedel) i istället för marmelad.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Ser mumsigt ut, måste jag prova :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback